• Hanne

Hoe je meer liefde en plezier gaat ervaren...

Bijgewerkt op: 5 mei

Deze week kwamen er enkele mensen naar me toe die iets wilden veranderen in hun leven. Ze voelden zich niet goed in hun vel, hadden niet veel energie, voelden zich lusteloos en moe.


Terwijl ik hierover met hen aan het werk ging, merkte ik dat dit schema van David Hawkins hen veel duidelijkheid en nieuwe inzichten gaf, dus dat wil ik heel graag met jou delen. (Wie weet geeft het jou ook wel weer een nieuwe kijk).


De bewustzijnsschaal van David Hawkins

In deze schaal worden emoties voorgesteld als energie. De energie stijgt steeds meer en meer wanneer je boven in de schaal komt.


Onderaan bevinden zich gevoelens van schaamte, schuld, lusteloosheid, ontevredenheid.


Dat zijn de emoties die ervoor zorgen dat je niet in balans bent.


Bovenaan bevinden zich de emoties die voor evenwicht en balans zorgen.


Precies in het midden bevindt zich 'moed' of 'dapperheid'. Dat is de emotie die ervoor zorgt dat je uit je comfortzone durft te stappen en stilaan meer evenwicht gaat ervaren.


Hoe bereik je dan die 'hogere' emoties?

Wanneer je je niet goed in je vel voelt, last hebt van depressieve gevoelens of een burnout ervaart, dan ben je nog heel ver weg van emoties als plezier en vrede.


Wanneer je dan ziet dat anderen genieten van fijne dingen of plezier hebben, dan kan je nog een grotere afstand voelen. Want plezier is voor jou nog een ver van je bed show. Je bent al blij als je dat bed uitraakt en weer een dag overleeft.


Daarom vind ik deze bewustzijnsschaal zo'n goed hulpmiddel. Je krijgt een visuele voorstelling van hoeveel afstand er nog is tot meer evenwicht en balans. Maar je krijgt ook tussenstappen die er tussen jou en die fijnere emoties liggen.


Hoe stijg je op uit de onderste lagen?

Wanneer je je bevindt in de emoties van lusteloosheid, depressie ervaar je heel weinig energie. Je bent aan het overleven. Zomaar overstappen naar plezier is onmogelijk. Je kan proberen om wat meer te glimlachen, vriendelijker te zijn naar anderen. Maar wanneer je dit niet diep vanbinnen voelt, kan het jou nog meer leegzuigen.


Probeer daarom te bekijken hoe je kleinere stapjes kan stijgen in de verschillende niveaus. Boosheid is bijvoorbeeld een veel hoger energieniveau dan lusteloosheid. Wanneer je boos bent, reageer je op iemand of iets. Je richt je energie naar een systeem of naar een persoon. Daardoor ga je misschien een gesprek aan met iemand die je boos heeft gemaakt.


Na zo'n gesprek kan je je trots voelen omdat je die stap hebt gezet. Of wanneer zo'n gesprek heel veel moed vraagt, stijg je misschien zelfs naar 'dapperheid' in je beleving. En voor je het weet bezit je een veel hogere energie dan toen je nog in de lusteloosheid gevangen zat.


Het is raar om iemand aan te raden om boos te worden, want je beschouwde dit misschien vroeger als een veel lagere emotie dan ontvredenheid. Maar toch ligt daar de sleutel tot actie.


Je kan ook op zoek gaan naar kleine dingetjes die je trots maken. Al is het maar dat je je een kast hebt opgeruimd. Of een taak van je lijst hebt weggewerkt die je al lange tijd voor je uit schoof.


En de sleutel ligt bij dapperheid of moed. Het moment dat je beslist dat je wil opstijgen uit die zware emoties. Dat je het beter en anders wil. Dat je op zoek gaat naar iemand die je kan helpen en je de weg kan tonen. Dat je dit leest.

Dat is het moment waarop alles heel snel kan veranderen.




42 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven